Ako predĺžiť životnosť prevodovky a tiež ušetriť
Porucha 4-kolesového pomocníka nám dokáže pekne skomplikovať logistiku a preto je ideálne dbať na prevenciu a o svoje auto sa pravidelne starať. Z dlhoročných skúseností našich mechanikov v LMT Auto sme vybrali najčastejšie poruchy prevodoviek – manuálnych aj automatov, aby sme vám dali návod, ako získať desiatky tisíc kilometrov bez zbytočných porúch navyše. Tiež si povieme, čo ich spôsobuje a ako sa im viete vyhnúť. Pritom nejde o žiadnu vedu, ale o jednoduché odstránenie zopár zdanlivo nevinných zlozvykov pri šoférovaní. Aj tu platí, že správne zaobchádzanie môže nezanedbateľným spôsobom predĺžiť životnosť prevodovky, čo naozaj dokáže zásadným spôsobom oddialiť nutné výdavky na repas prevodovky či iné opravy.

Takto predĺžite životnosť vašej manuálnej prevodovky
Napriek tomu, že autá s automatom sú čoraz populárnejšie a relatívne aj cenovo dostupnejšie oproti uplynulým dekádam, na Slovensku ešte brázdia cesty prevažne autá s manuálnou prevodovkou. Aj keď je údržba i oprava manuálu oproti automatom stále lacnejšia, to, koľko stojí oprava manuálnej prevodovky je takmer rečnícka otázka. Závisí najmä od typu a náročnosti poruchy, ale isté je, že sumy sa hýbu v stovkách eur, v lepšom prípade. Ak chcete opotrebovanie a prípadné opravy oddialiť čo najviac, odporúčame vyhnúť sa pri šoférovaní týmto zbytočným a škodlivým zlozvykom.

1. Zbytočné používanie spojky
Je prirodzené, že pri brzdení v nižšej rýchlosti je potrebné spojku stlačiť. Niektorí však na ňu šliapnu aj pri brzdení z vysokej rýchlosti, čo je pre spojku len nepotrebný úkon navyše. Ak takýchto bezdôvodných stlačení urobíte tisíc, je jasné že to životnosti spojky nepridá. To isté platí aj pri dlhšom státí. Ak zastavíte napríklad v kolóne, alebo na semaforoch a viete, že chvíľku postojíte, ideálne je zaradiť neutrál a spojku uvoľniť. Nielenže si ušetríte ľavú nohu, ale uľavíte aj spojke. Držať ju stlačenú na križovatke približne minútu je náročné aj pre ňu. Spojkové ložisko je stavané len na krátkodobú záťaž a dlhším stláčaním pedála sa môže skrátiť jej životnosť tak, že nevydrží ani prvých 100 tisíc.
2. Zatlačená spojka pri státí vo svahu
Ruku na srdce, nejedného z nás oblieval v autoškole pot, keď sme zastavili na križovatke v kopci… Možno aj preto niektorí vodiči pri rozbehu do kopca držia nohu na spojkovom pedáli kŕčovito zatlačenú a čakajú na moment, kedy sa pohnúť. Je však oveľa rozumnejšie použiť starú dobrú ručnú brzdu a nechať spojku odpočívať. Rovnako to platí aj pri jemne odloženej nohe na spojkovom pedáli vtedy, keď ju nezatláčate. Aj malý tlak na ňu ju opotrebúva.
3. Jazda na nízkych otáčkach
Ak veríte, že tým, že budete dusiť motor na nízkych otáčkach ušetríte šialené litre paliva, sklameme vás. Motor „buble“, autom to vibruje a trpí nielen prevodovka, ale aj motor a ďalšie súčiastky. Ideálne je jazdiť a otáčkach približne okolo 2 až 2,5 tisíc. S tým súvisí aj náhle zrýchlenie, či plný plyn z nízkych otáčok. Ak potrebujete ráznejšie zrýchliť, je potrebné si podradiť do nižšej rýchlosti a tým zvýšiť otáčky, aby motor nechcel z toho šoku vyskočiť z pod kapoty. Najskôr si to najčastejšie odnesie súčiastka zvaná dvojhmotový zotrvačník, ktorého výmena je nákladná.
Toto nerobte svojmu automatu
Už z názvu automatická prevodovka je zrejmé, že jej obsluha veľa od šoféra nevyžaduje. Ale aj tu viete nevedomky spôsobiť jej zbytočné poškodenie. Opravy automatu sú, ako pri kúpe, tak aj pri servise finančne náročnejšie. Opäť sme v LMT Auto dali dohromady dlhoročné skúsenosti a odporúčame vyhnúť sa týmto najčastejším prehreškom pri užívaní si bezstarostnej jazdy s automatickou prevodovkou. Koľko stojí oprava automatu zaujíma snáď každého vlastníka tohto typu prevodovky a odpoveď vám nedá vopred nik, jedine tak veštecká guľa. Závisí to od typu a náročnosti poruchy, preto sa dá cena vyčísliť až po diagnostike. Isté však je, že ceny za opravy, či servis automatickej prevodovky sa môžu hýbať v rozmedzí od 400 eur vyššie.

1. Zaradenie N/ neutrálu
Automatické prevodovky sa volajú automatické preto, že sú fakt automatické a nepotrebujú vašu pomoc ani s neutrálom. Podstatou automatu je totiž to, že keď už raz zaradíte stupeň D, ten je určený na pohyb vpred a nemusíte s ním už robiť fakt nič. Ideálne na páku už nesiahať, až do zaparkovania, alebo cúvania. Možno si poniektorí hádžu neutrál počas čakania na semaforoch, alebo počas jazdy s dobrým úmyslom ušetrenia spotreby paliva. Ak jazdíte na automate, nepriplatili ste si pri kúpe nadarmo, preto pokojne nechajte svoju automatickú prevodovku robiť si svoj job a premotivovanosť dajte s kľudom bokom… Väčšina automatov je dnes už vyrobená tak, že si samé po ubratí plynu akoby vyradia rýchlosť a nechajú motor na voľnobeh. Keď stojíte na križovatke, stačí pri zaradenom D držať stlačenú brzdu, váš automat vie, čo má robiť. Ak prehodíte do N, je to len nepotrebný úkon navyše, ktorý ak opakujete pravidelne, vedie len k zbytočnému zvýšeniu opotrebovanosti komponentov, aj celej prevodovky. Navyše, ak radíte neutrál v rýchlosti, pri zaradení späť do otáčok dostáva prevodovka riadnu ranu.
2. Zaradenie P, keď auto ešte úplne nezastavilo
Ponáhľame sa všetci, takmer všade. Ale tých pár sekúnd pri parkovaní s automatom fakt stojí za to obetovať. Ak zaradíte P a auto nie je absolútne bez pohybu, zarábate si zbytočne na problém. Parkovanie zabezpečuje brzdiaca západka, ktorá zapadne do ozubeného kolesa a tým zabezpečí státie vozidla. Ak sa auto, aj keď nepatrne, ešte hýbe, nemusí západka zapadnúť správne a to môže dokonca zlomiť tento mechanizmus.
3. Státie vo svahu len pri zaradení P
Rozdiel medzi stupňom P a ručnou brzdou pri automate je, že režim P je určený na státie na rovine. Ako sme si vysvetlili vyššie, princíp P je o západke, ktorá je približne hrúbky pera. Predstavte si že má táto západka v ozubenom kolese držať váhu celého auta v kopci. Nie najpríjemnejšia predstava, však? Preto myslite vo svahu na použitie ručnej brzdy. A ešte čosi, neriešte či je vonku mínus 3, alebo mínus 30 stupňov Celzia. Žiaden strach o primrznutú ručnú brzdu – je totiž dosť malá pravdepodobnosť, že máte automatickú prevodovku inštalovanú v Škode 105. 😊
4. Zaradenie spiatočky, keď auto ešte úplne nezastavilo
Preraďovanie z D do R/ spiatočky aj pri najmenšom pohybe auta je opäť o tom istom princípe, ako pri parkovaní, ktoré sme spomenuli vyššie. Aj keď sú automatické prevodovky vybavené ochranným softvérom, ktorý takému konaniu má zabrániť, pri nízkej rýchlosti to softvér môže dovoliť. Ale vzniká tým enormný tlak na všetky komponenty. Ak máte tento zlozvyk už v krvi a nebodaj sa to stane pri výraznejšom pohybe, môže to napáchať veľa škody.

5. „Ťažká noha“ na plyne so studeným motorom
Ak dúfate, že za romantického zimného ránka s mínus 20 stupňami Celzia zahrejete motor skôr tým, že mu riadne šliapnete a vytočíte ho do otáčkových výšin, omyl. Vysoké otáčky dajú na frak studenému motoru, ale zároveň škodia aj automatickej prevodovke. Olej v prevodovke je totiž zvyčajne omnoho hustejší než motorový olej a tiež mu treba dať primeraný čas na zahriatie – za primeraných otáčok. Tým, že sa olej zahreje ako treba, sa dostane do všetkých častí prevodovky a tie sa nebudú nadmerne ničiť. Vy tiež asi netlačíte bench pressy minútu po prebudení, tak majte pochopenie aj pre svoje auto.
6. Výmena oleja v prevodovke
Rovnako ako olej v motore, aj olej v automatickej prevodovke sa časom opotrebuje a prirodzene tým stráca kvalitu svojej primárnej funkcie. Pozor opäť na to, že výrobcovia môžu síce označovať olej v prevodovke ako funkčný doživotne. To je síce pravda, ale taká, že auto je pri 180 tisícoch km bez výmeny oleja v automatickej prevodovke na konci svojho života. Automatické prevodovky sú však stavané na omnoho viac desiatok tisíc km, ak si necháte poradiť v kvalitnom autoservise a vymeníte olej aj v prevodovke vo vhodnom intervale… Interval, kedy meniť olej v automatickej prevodovke závisí od typu a výrobcu. Väčšina automatických prevodoviek z dielne Volkswagen a Ford je ideálne meniť po 60 tisícoch km. Niektoré prevodovky potrebujú vymeniť olej aj skôr, približne pri 40 tisícoch km. Každopádne je lepšie sa riadiť heslom – radšej skôr, ako neskoro.
7. Rozbehnutie auta tlačením
Auto s automatom, ktoré neviete naštartovať nerozbehnete tým, že sa ho pokúsite tlačením rozbehnúť. Prevodovka riadená elektronicky totiž potrebuje na svoje fungovanie logicky prúd. Ak sa potrebujete dostať zo snehu, blata alebo nebodaj priekopy, dbajte na to, aby ste zaradili neutrál, čím akoby odpojíte prevodovku od motora a nechajte, ak je to možné, motor bežať. Ak je potrebné auto s automatom ťahať, riadne si pozrite návod na obsluhu svojej značky auta. Ale vo väčšine prípadov sa automaty ťahať neodporúča vôbec.
Či už sa po cestách premávate v aute s automatom alebo manuálom, vylúčiť zlozvyky, či zmeniť návyky nie je skutočne nič, čo by vás zaťažovalo. Oddialenie však iste poteší. Každopádne tiež odporúčame vybrať si autoservis na základe referencií, dôvery a najmä skúseností, lebo len skúsenosti robia majstrov. Prajeme veľa šťastných kilometrov bez porúch.

Autor: Daniela Virostko